U dzieci w wieku przedszkolnym oprócz wad wymowy obserwuje się opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu, mowę niedbałą czy też nieprawidłowy oddech.
Bardzo często można zauważyć, że wada wymowy to jedynie wierzchołek góry lodowej. U podstaw leży ustne oddychanie, nieprawidłowa pozycja języka oraz nieprawidłowe połykanie.
– odwodnienie – wady wymowy - drażliwość i wzmożone reakcje na stres - nieprawidłowy rozrost twarzoczaszki - częste choroby i infekcje - powiększone migdałki, nawracanie migdałków - nieprawidłowe połykanie – trudności w koncentracji, percepcji – brak pionizacji języka - wady zgryzu - wysokie podniebienie – hipotonia mięśnia okrężnego ust - złe samopoczucie
Przyczyny oddychania ustami są różne : -obniżone napięcie mięśniowe; częste infekcje górnych dróg oddechowych; alergie; powiększone migdały; parafunkcje, takie jak ssanie palca; smoczek, karmienie butelką przez długi czas, polipy w nosie, skrócone wędzidełko górnej wargi/ języka, wady zgryzu, nawyki.
Bardzo ważne jest odnalezienie powodu, dla którego dziecko oddycha buzią. Oddychanie ustami w 80% jest nawykowe, czyli jest pozostałością np. choroby migdała.
Propozycje ćwiczeń oddychania nosem
– dmuchanie na papierki umieszczone na talerzyku (talerzyk kładziemy pod nos, między nos a usta)
– dmuchanie baniek mydlanych nosem – zdmuchiwanie świeczki nosem - ćwiczenia oddechowo relaksacyjne przy muzyce – fleciki nosowe – słuchanie bajki, oglądanie bajki ze szpatułka między ustami, nos oddycha
MUSIMY PAMIĘTAĆ, ŻE DO TYCH ĆWICZEŃ I DO TEGO, ABY „WYMAGAĆ” OD DZIECKA ZAMKNIĘCIA BUZI, MUSIMY MIEĆ PEWNOŚĆ, ŻE NIE MA ŻADNYCH PRZECIWWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH!
”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić się przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoś poświęcenia sprawie większej niż on sam.”