METODA SELF-REG ORAZ KSIĄŻKI SELF-REGULATION
Z artykułu dowiesz się:
Co to jest metoda Self-Reg oraz pojęcie samoregulacji?
Metoda Self-Reg opracowana przez prof. Stuarta Shankera pozwala przede wszystkim opanować stres i zlikwidować przyczynę złego samopoczucia oraz powstrzymać zachowanie, które z niego wynika. Pochodzi z angielskiego słowa self-regulation, co oznacza samoregulację. Samoregulacja to inaczej zdolność do radzenia sobie ze stresem. Umiejętność samoregulacji odnosi się do stanu fizjologicznego, pozwala rozpoznać stres oraz pomaga radzić sobie z nim i tym samym odzyskać stan równowagi. Stres to suma różnych stresorów (bodźców), które mają wpływ na organizm, a dokładniej, które zakłócają równowagę organizmu człowieka. Dla dziecka bodźcami o których mowa może być głód, ale również strach przed czymś nowym, nieznanym. Pamiętajmy, że stres nie powinien być wartościowany, ponieważ dla każdego z nas może znaczyć coś innego (dla dziecka pierwszy dzień w przedszkolu czy nowej szkole może być tak samo stresujący, jak pierwszy dzień w nowej pracy u dorosłego). Dodatkowo pamiętajmy, że to, co stresuje jedno dziecko, niekoniecznie będzie wywoływało taką samą reakcję u innego (nie każde dziecko stresuje się wizytą u dentysty czy lekarza – są dzieci, które lubią dentystów).
5 obszarów samoregulacji
Chcąc przyjrzeć się bliżej stresorom, Shanker wyróżnia 5 obszarów samoregulacji, a więc 5 miejsc, w których może pojawić się napięcie wywołane utratą równowagi. Wszystkie one wpływają i oddziałują na siebie.
Po co kształtować w dziecku umiejętność samoregulacji?
Wysoko rozwinięta umiejętności samoregulacji ma ogromny wpływ na życie człowieka. Efektywna samoregulacja:
Metoda Self-Reg dla rodziców i nauczycieli
Patrząc na negatywne zachowanie dziecka zwykle mamy tendencję do oceniania go w kategorii tego złego. W metodzie Self-Reg zachowanie dziecka jest ostatnim elementem procesu, ale tym najbardziej widocznym, natomiast na pierwszy plan wysuwa się poszukiwanie przyczyn takiego, a nie innego zachowania. Za każdym zachowaniem stoją emocje pojawiające się na skutek działania określonego bodźca. Innymi słowy, można powiedzieć, że nic nie dzieje się bez przyczyny, ponieważ aby zaistniało dane zachowanie, najpierw musi pojawić się bodziec, który wywoła taką, a nie inną reakcję. Dla lepszego zrozumienia, jako przykład sytuacja z klasy: to, co widzi / słyszy nauczyciel – rozmowa na lekcji jednego z uczniów, wiercenie się, przeszkadzanie innym w pracy; powód niewłaściwego zachowania ucznia – niewygodne krzesło i migoczące światło, które dekoncentrują. Metoda Self-Reg pozwala patrzeć na dziecko w sposób indywidualny, dzięki szukaniu rozwiązań dostosowanych specjalnie do konkretnego dziecka. Sprzyja budowaniu więzi i prawidłowych relacji, bez etykietowania. Stosując metodę Self-Reg bierzemy pod uwagę to, co dzieje się w mózgu, w układzie nerwowym, w ciele, a więc wszystko to, co pobudza dziecko i wywołuje stres. Uwidacznia się nam realna przyczyna zachowania, dzięki czemu jesteśmy w stanie naprawdę pomóc.
Zwróćmy także uwagę, że dziecko uczy się poprzez modelowanie, identyfikowanie oraz naśladownictwo. Mądry rodzic pokazując dziecku sposoby redukowania napięcia oraz wyciszenia po zadziałaniu stresora jest w stanie ukształtować w nim właściwe sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych. Jest to niezwykle ważne w przypadku dzieci do 3 roku życia, ponieważ do tego czasu nie są jeszcze wypracowane sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. To, jak dziecko będzie radziło sobie ze stresem w przyszłości zależy w dużej mierze od umiejętności, jakie zdobędzie w najmłodszych latach.
Podsumowując Self-Reg jako metoda samoregulacji polega na poszukiwaniu indywidualnych rozwiązań dopasowanych do konkretnego dziecka. Metoda ta zakłada 5 kroków, dzięki którym dziecko może odzyskać stan równowagi korzystając z pomocy i obecności rodzica. Brzmią one następująco:
Książki z serii Self-Regulation (autorka Agnieszka Stążka-Gawrysiak) dostarczają konkretnych wskazówek dotyczących radzenia sobie ze stresem zarówno dla najmłodszych, jak i dorosłych. Pomagają zrozumieć problemy, z jakimi borykają się dzieci oraz uczą jak rozwijać w sobie zdolność do samoregulacji. Są doskonałym materiałem dla świadomych rodziców/opiekunów, którzy chcą zadbać o właściwy rozwój emocjonalny swoich dzieci i od najmłodszych lat kształtować w nich umiejętność samoregulacji.
„SELF-REGULATION. OPOWIEŚCI DLA DZIECI O TYM, JAK DZIAŁAĆ, GDY EMOCJE BIORĄ GÓRĘ„– książka, której celem jest zapoznanie dzieci, rodziców i opiekunów, z metodą Self-Reg pozwalającej na efektywne radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Główni bohaterowie, Kuba i Lena to przedszkolaki, dzięki którym czytelnik uczy się sposobów na uspokojenie, w sytuacjach, gdy emocje biorą górę. Mowa tutaj między innymi o:
Po każdej historyjce rodzice/opiekunowie mogą zapoznać się z komentarzem pozwalającym lepiej zrozumieć podejście oparte na metodzie Self-Reg, aby można wykorzystywać je na co dzień.
„SELF-REGULATION. SZKOLNE WYZWANIA” – kolejna część opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę. Książka złożona jest z opowiadań, które przedstawiają sytuacje z życia dziecka w okresie wczesnoszkolnym z którymi musi sobie poradzić główny bohater, jak i jego opiekunowie i rodzeństwo. Sytuacje, z którymi musi poradzić sobie dziecko są bardzo uniwersalne i aktualne, a dotyczą między innymi:
Każde opowiadanie opatrzone jest tekstem dla rodzica/opiekuna, którego treść powstała, dzięki współpracy z dr Jagodą Sikorą, psychologiem dziecięcym i facylitatorką podejścia Self-Reg.
Artykuł został napisany w oparciu o następujące źródła:
żródło: https://pedagogonline.pl/samoregulacja-dla-dzieci-czyli-jak-radzic-sobie-ze-stresem/
”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić się przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoś poświęcenia sprawie większej niż on sam.”
80-180 Kowale
Plac św. Kingi 1