Adaptacja w przedszkolu może być trudna – i to nie tylko dla dziecka, ale także dla Ciebie. Każda mama i każdy tata przeżywa to rozstanie. Co zrobić, aby adaptacja do przedszkola była sprawna i bezbolesna?
Wyobraź sobie, że od zawsze jesteś z kimś, kto Cię kocha i opiekuje się Tobą. Kiedy rozbijesz kolano – dmucha lub całuje, żeby nie bolało. Kiedy jesteś głodny – daje pyszną zupę pomidorową. Kiedy chcesz porozmawiać – wysłucha.
Pewnego dnia okazuje się, że musisz się z tą osobą rozstać! Zastanawiasz się, gdzie jest, kiedy po Ciebie wróci. Zamiast niej masz wokół siebie mnóstwo nowych ludzi. Czujesz się zdezorientowany i opuszczony. Tak może czuć się Twój trzylatek pierwszego dnia przedszkola. Wiemy, że to trudny czas, ale pomożemy Ci przez niego przejść (względnie) spokojnie. Najtrudniejsze i najbardziej decydujące są pierwsze dni. Dzięki temu artykułowi dobrze je zaplanujesz. Tu znajdziesz wszystkie informacje, których potrzebujesz przed „oddaniem” dziecka do przedszkola.
Adaptacja jest procesem przystosowania do zmiany. W tym przypadku mamy do czynienia z przystosowaniem do nowego środowiska pełnego nowych dorosłych i nowych rówieśników. A także samego miejsca i panujących tam zasad. Pójście do przedszkola to nowy rozdział w życiu każdego dziecka. I w tej nowej sytuacji musi odnaleźć się cała rodzina. Różne dzieci w różny sposób radzą sobie z adaptacją do przedszkola. Strategie adaptacji opracowane przez Annę I. Brzezińską i Natalię Ożadowicz można podzielić na poniższe rodzaje (chociaż istnieją też inne podziały):
Jak sugerują badania z 2012 roku, zdecydowana mniejszość dzieci potrafi poradzić sobie ze zmianą w sposób pozytywny, twórczy. W grupie badawczej tylko 38% dzieci w sposób spokojny i konstruktywny znajdowało swoje miejsce w grupie lub powoli wdrażało się do trybu życia przedszkola. Pozostałe trzylatki stosowały strategie negatywne.
Badacze stwierdzili, że w sposób pozytywny częściej (ale nie zawsze) adaptowały się dzieci:
Wyniki innych badań sugerują, że dodatkowym czynnikiem jest też płeć dziecka (dziewczynki generalnie łatwiej się adaptują), indywidualne cechy układu nerwowego, wysoka inteligencja i poziom rozwoju intelektualnego. Poza tym wpływ na adaptację ma także samo przedszkole: kadra, a nawet warunki lokalowe.
Ale uwaga! Wszystkie te czynniki wpływające na gotowość przedszkolną dziecka nie działają w izolacji, ani nie są matematycznie precyzyjną prognozą. Na przykład czterolatek może mieć większe trudności z adaptacją niż dwuipółlatek. Trudno przewidzieć, czy akurat Twoje dziecko będzie miało problemy z adaptacją. Jest to złożony proces, na który ma wpływ zarówno samo dziecko, jak i środowisko zewnętrze, czyli rodzina i placówka przedszkolna.
Na specjalnie organizowanych zajęciach adaptacyjnych w przedszkolu dziecko będzie miało okazję poznać „nowy teren”, a być może także inne dzieci (chociaż prawdopodobnie chętniej na początku zajmie się zabawkami).
Trzylatek będzie mógł obejrzeć salę, gdzie będzie się bawił, łazienkę i szatnię. W niektórych przedszkolach także plac zabaw. Warto, żeby dziecko miało okazję oswoić się z nową przestrzenią. To może wydawać się niezbyt ważne, ale… Kiedy moja czteroletnia córka po raz pierwszy weszła na przedszkolny plac zabaw, zaczęła płakać i długo nie mogła przestać. Później powiedziała mi, że plac wydał jej się za duży. Nie miała wcześniej zajęć adaptacyjnych, bo poszła do starszej grupy. Myślę, że gdyby oswoiła się wcześniej z tą przestrzenią, prawdopodobnie nie miałybyśmy później takiego problemu. Jednym słowem – trudno jest przewidzieć, czego potrzebuje Twoje dziecko. Najlepiej więc postarać się oswoić je ze wszystkim, z czym się da. W trakcie zajęć adaptacyjnych możesz zachęcać dziecko do brania udziału w zabawach organizowanych przez nauczycielki, ale go nie zmuszaj, jeśli nie ma na to ochoty.
Zajęcia adaptacyjne służą nie tylko dzieciom, ale także ich rodzicom.
”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić się przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoś poświęcenia sprawie większej niż on sam.”


80-180 Kowale
Plac św. Kingi 1