Skąd się bierze agresja u dzieci i jak sobie z nią radzić? - artykuł - Przedszkole w Kowalach
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Skąd się bierze agresja u dzieci i jak sobie z nią radzić? - artykuł

Skąd się bierze agresja u dzieci i jak sobie z nią radzić? - artykuł

Czym siÄ™ różni zachowanie agresywne od zÅ‚oÅ›ci? Jak reagować na wybuchy wÅ›ciekÅ‚oÅ›ci dziecka, a jak z nim pracować, kiedy pojawiajÄ… siÄ™ niepokojÄ…co czÄ™sto? Pedagog radzi rodzicom, jak zrozumieć i pracować z dziećmi, których temperament wymyka siÄ™ czasem spod kontroli.


(Poradnik powstaÅ‚ przy wspóÅ‚pracy z DanielÄ… WinnickÄ…, pedagog i terapeutkÄ… z Kliniki Mentalnej w Ponadregionalnym Centrum Onkologii DzieciÄ™cej PrzylÄ…dek Nadziei we WrocÅ‚awiu.)


Agresja to zagadnienie, które można rozpatrywać, badać i próbować rozumieć na wiele sposobów. Zgodnie z definicjÄ…, to celowe dziaÅ‚anie wymierzone przeciwko osobom lub przedmiotom.

Pedagodzy już na wstÄ™pie zastrzegajÄ…, że czym innym jest pojÄ™cie bycia agresywnym, czym innym sÄ… zachowania agresywne. Pierwsze odnosi siÄ™ do charakteru, drugie do incydentalnych zdarzeÅ„ pod wpÅ‚ywem silnych emocji. W przypadku dzieci – przeważnie mamy do czynienia wÅ‚aÅ›nie z zachowaniami agresywnymi. Zrozumienie, z czego wynikajÄ…, to dla rodziców cenna wiedza i sposób na ich unikanie.

Zachowania agresywne u dzieci podzielić można wedÅ‚ug kilku kryteriów:

  • reaktywne, w odpowiedzi zaczepki, albo na zachowanie agresywne innej osoby (popchnÄ…Å‚em kogoÅ›, bo on najpierw popchnÄ…Å‚ mnie),
  • proaktywne, kiedy zachowanie agresywne jest celowe, z intencjÄ… sprawienia komuÅ› przykroÅ›ci, krzywdy, albo zniszczenia przedmiotu,
  • czynne, kiedy w grÄ™ wchodzi werbalna lub niewerbalna przemoc,
  • bierne, kiedy dziecko odmawia wykonania proÅ›by lub ignoruje opiekuna, albo specjalnie robi rzeczy sprawiajÄ…ce komuÅ› kÅ‚opot, choć nie skierowane wprost (na przykÅ‚ad moczy siÄ™ zamiast iść do toalety),
  • agresja instrumentalna, kiedy dziecko przez swoje zachowanie chce coÅ› uzyskać.

Sam fakt wystÄ…pienia takich zachowaÅ„ u dziecka do drugiego roku życia jest naturalnym etapem rozwoju. Trzeba pamiÄ™tać, że ukÅ‚ad nerwowy nie jest jeszcze dojrzaÅ‚y i funkcjonuje inaczej. Uczy siÄ™ dopiero reagowania na różne bodźce. Dlatego tak ważna jest odpowiednia reakcja rodzica w sytuacji, kiedy zauważy agresywnÄ… reakcjÄ™ dziecka.

W każdym z powyższych przypadków rodzic powinien zareagować z wyrozumiaÅ‚oÅ›ciÄ…, ale stanowczo. Wyznaczyć granicÄ™ i dać dziecku wyraźnie do zrozumienia, że takie zachowanie nie jest akceptowane. Tak, aby nie powtarzaÅ‚o siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci.

Gdzie szukać przyczyn?

Wraz z wiekiem mÅ‚odego czÅ‚owieka na pojawienie siÄ™ zachowaÅ„ agresywnych mogÄ… mieć wpÅ‚yw różne czynniki:

  • zachowania agresywne w rodzinie, w tym również agresja bierna i zaburzenie wiÄ™zi;
    nieadekwatne wychowanie: zbyt restrykcyjne lub pozbawione wyraźnych granic, które zaburza poczucie bezpieczeÅ„stwa;
  • trudnoÅ›ci (na przykÅ‚ad w szkole), wpÅ‚ywajÄ…ce na obniżenie samooceny;
    przemÄ™czenie i przebodźcowanie;
  • potrzeba poÅ›wiÄ™cenia czasu przez rodzica;
  • efekty uboczne zażywania silnych leków;
  • zaburzenia rozwojowe, na przykÅ‚ad nadpobudliwość psychoruchowa lub spektrum autyzmu;
  • zaburzenia psychiatryczne – zaburzenia zachowania lub zaburzenia opozycyjno-buntownicze.

Trudnym ale istotnym zadaniem bÄ™dzie dla rodzica nauczenie dziecka, jak sobie ze zÅ‚oÅ›ciÄ… radzić. Krzyk, pÅ‚acz – o ile nie majÄ… na celu zrobienia krzywdy innej osobie – to metody, które pomagajÄ… dać zÅ‚oÅ›ci ujÅ›cie bez używania agresji. Tutaj ważne bÄ™dzie tak zwane modelowanie zachowaÅ„. Czyli przykÅ‚ad, jaki rodzic daje dziecku. Sposób, w jaki sam reaguje na sytuacjÄ™, która go zÅ‚oÅ›ci.

Ważne przy tym, żeby nie stawiać znaku równoÅ›ci miÄ™dzy agresjÄ… a zÅ‚oÅ›ciÄ…. ZÅ‚ość to naturalna i potrzebna emocja, do której wszyscy mamy prawo. Również dzieci. Co wiÄ™cej, hamowanie emocji u dziecka nie jest dobrym pomysÅ‚em ze wzglÄ™du na jego rozwój. Dlatego przestrzeÅ„ na zÅ‚ość trzeba dziecku zostawić.

Złość można wyrazić inaczej. Naucz tego!

Co robić, kiedy zÅ‚ość dziecka przechodzi jednak w zachowania agresywne? Jak na nie reagować w sytuacji, kiedy mÅ‚ody czÅ‚owiek jest wyprowadzony z równowagi i Å¼adne racjonalne argumenty nie majÄ… szansy zadziaÅ‚ać? Drogi postÄ™powania sÄ… dwie.

W sytuacji wybuchu agresji:

  • przekierować uwagÄ™ na coÅ› atrakcyjnego, albo zaskakujÄ…cego (ta metoda sprawdza siÄ™ u mniejszych dzieci);
  • pod żadnym pozorem nie odpowiadać na agresjÄ™ agresjÄ…, straszeniem ani krzykiem;
  • w przypadku maÅ‚ych dzieci – zostać z dzieckiem w pomieszczeniu i spokojnym, ale stanowczym tonem powtarzać (nawet intonujÄ…c to, jak mantrÄ™), że dziecko ma prawo do zÅ‚oÅ›ci, ale nie zgadzamy siÄ™ na okazywanie jej w ten sposób;
  • jeÅ›li dziecko próbuje rodzica uderzyć, albo ugryźć, delikatnie przytrzymać je i spokojnym gÅ‚osem powtarzać, że ma prawo do zÅ‚oÅ›ci, ale na takie zachowanie siÄ™ nie zgadzamy;
    w sytuacji zachowania autoagresywnego dodatkowo delikatnie zabezpieczyć dziecko, żeby nie zrobiÅ‚o sobie krzywdy;
  • zamiast trybu rozkazujÄ…cego („przestaÅ„”, „uspokój siÄ™”, „nie bij mnie”) stosować komunikaty odnoszÄ…ce siÄ™ do swoich odczuć („jest mi przykro”, „to mnie boli”, „robisz sobie krzywdÄ™”);
  • na wybuch agresji nastolatka reagować spokojnym komunikatem, że w okazywaniu zÅ‚oÅ›ci nie ma niczego zÅ‚ego, ale nie zgadzamy siÄ™ na takÄ… formÄ™ i wyjść z pokoju, zapowiadajÄ…c, że wrócimy, kiedy siÄ™ uspokoi;

W przypadku zachowaÅ„ agresywnych przewlekÅ‚ych, które zdarzajÄ… siÄ™ regularnie bardzo ważne bÄ™dÄ…:

  • wizyta u lekarza pierwszego kontaktu, który pomoże ocenić czy potrzebna bÄ™dzie specjalistyczna diagnoza hormonalna, neurologiczna lub psychiatryczna;
  • zapisanie siÄ™ do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w której można uzyskać bezpÅ‚atnÄ… pomoc i porady na temat wÅ‚aÅ›ciwej pracy z dzieckiem, żeby pomóc mu w radzeniu sobie z emocjami. Poradnie organizujÄ… też przydatne i skuteczne zajÄ™cia w ramach Treningu UmiejÄ™tnoÅ›ci SpoÅ‚ecznych;
  • wspóÅ‚praca ze szkołą lub przedszkolem, w którym uczy siÄ™ dziecko. To tak zwana triada rodzic-nauczyciel-dziecko, która bÄ™dzie wspólnie obserwować, skÄ…d biorÄ… siÄ™ problemy dziecka i pomagać mu w ich rozwiÄ…zaniu. Również w budowaniu prawidÅ‚owych relacji;

W obu tych drogach jest też wspólna, wspomniana już wczeÅ›niej Å›cieżka. Polega na tym, że rodzic zawsze musi pamiÄ™tać, że jest dla swojego dziecka najlepszym przykÅ‚adem. JeÅ›li sam bÄ™dzie potrafiÅ‚ kontrolować i unikać zachowaÅ„ agresywnych w trudnych sytuacjach – dziecku Å‚atwiej bÄ™dzie zrozumieć, że można zachować siÄ™ inaczej.

Profilaktyka przeciwko agresji? Tak, to możliwe!

Tak, jak wiele może być przyczyn, które odpowiadajÄ… za pojawianie siÄ™ zachowaÅ„ agresywnych, tak różne sÄ… sposoby na ich unikniÄ™cie. Warto o nich wiedzieć, bo na pierwszy rzut oka zwiÄ…zek może wydawać siÄ™ maÅ‚o oczywisty. Tymczasem taka antyagresyjna, codzienna profilaktyka okazuje siÄ™ bardzo skuteczna. Jak wiÄ™c ograniczyć ryzyko wystÄ…pienia zachowaÅ„ agresywnych?

  • zapewnić dziecku odpowiedniÄ… ilość czasu i przestrzeÅ„ na odpoczynek i sen;
    ograniczyć i kontrolować nadmiar bodźców: gier komputerowych nieodpowiednich do wieku, telewizji, telefonu itp.;
  • poÅ›wiÄ™cać dziecku czas i uwagÄ™, kiedy tego potrzebuje;
  • podczas wspólnego spÄ™dzania czasu pracować nad umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… panowania nad emocjami (Å›wietnie siÄ™ do tego nadajÄ… gry planszowe);
  • rozważyć udziaÅ‚ dziecka w zorganizowanych zajÄ™ciach sportowych, które pomogÄ… mu w kontrolowanych warunkach i w ramach sportowych zasad rozÅ‚adować nadmiar energii;
  • rozmawiać, żeby jak najlepiej rozumieć dziecko i jego reakcje;

Bo rodzic, który chce i potrafi „czytać” swoje dziecko, szybciej dostrzeże zmiany, jakie przechodzi podczas procesu rozwoju. Te dobre bÄ™dzie mógÅ‚ wtedy wspierać, a te niepokojÄ…ce – szybciej zauważyć i odpowiednio zareagować. I zbudować w ten sposób z dzieckiem silnÄ… i zdrowÄ… więź, która procentować bÄ™dzie przez caÅ‚e życie.

źródÅ‚o: https://porozmawiajmyodzieciach.pl/skad-sie-bierze-agresja-u-dzieci-i-jak-sobie-z-nia-radzic/

Data dodania: 2023-12-10 20:41:06
Data edycji: 2024-12-17 17:17:51
Ilość wyświetleń: 311

Kalendarz

Grupy

Zobacz co dzieje siÄ™ w naszych grupach!
Więcej informacji

Nasi Partnerzy

”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić siÄ™ przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoÅ› poÅ›wiÄ™cenia sprawie wiÄ™kszej niż on sam.”

Victor Frankl



Nasz cel: wszechstronny rozwój wychowanków
Gmina Kolbudy
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej