- Pozwólcie mi coÅ› robić - tak może powiedzieć prawie każde dziecko. Wykonywanie różnorodnych czynnoÅ›ci w codziennym życiu, a także rysowanie, malowanie, lepienie, majsterkowanie staje siÄ™ obecnie dla wielu milusiÅ„skich marzeniem i luksusem. Zjawisko to jest bardzo niepokojÄ…ce, ponieważ praktyczne dziaÅ‚anie i tworzenie nie tylko rozwijajÄ… mózg, usprawniajÄ… manualnie, ale także bawiÄ…, cieszÄ…, rozÅ‚adowujÄ… napiÄ™cie emocjonalne, po prostu uszczęśliwiajÄ….
Naturalna aktywność dzieci ulega obecnie coraz wiÄ™kszemu ograniczeniu. Powstaje swego rodzaju bÅ‚Ä™dne koÅ‚o. W szkole ilość godzin dydaktycznych, które można jej poÅ›wiÄ™cić jest bardzo niewielka.
Obecnie dzieciom odbiera siÄ™ nie tylko ich naturalny sposób uczenia siÄ™, ale także możliwość wykazania siÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ciami i osiÄ…gania szkolnego sukcesu.
Sytuacja w domach też czÄ™sto jest w tej dziedzinie nie najlepsza. Wielu rodziców uważa, że dziecko powinno siÄ™ uczyć, a na inne zajÄ™cia szkoda czasu. WyrÄ™czajÄ… je we wszystkim, odbierajÄ…c radość wspólnej z nimi pracy w ogrodzie, przygotowywania posiÅ‚ków, czy robienia porzÄ…dków. CzÄ™sto nam, dorosÅ‚ym wydaje siÄ™, że z dzieciÄ™cej pomocy wynika wiÄ™cej szkody niż pożytku. Wystarczy jednak odrobina cierpliwoÅ›ci i nasza pociecha może siÄ™ nie tylko wiele nauczyć, ale także razem z nami Å›wietnie bawić.
Jako rodzice pozwólmy naszym dzieciom wiÄ™cej dziaÅ‚ać i tworzyć w domu. Pomocne mogÄ… też siÄ™ okazać odpowiednie koÅ‚a i sekcje dziaÅ‚ajÄ…ce w klubach osiedlowych, domach kultury itp. ZajÄ™cia w modelarni, czy uczestnictwo w kole teatralnym , czy plastycznym ,nie sÄ… wcale mniej istotne niż lekcje angielskiego lub trening piÅ‚karski. Najważniejsze, aby byÅ‚y zgodne z zainteresowaniami i potrzebami dziecka.
Każdemu z nas chyba podoba siÄ™ życie "Dzieci z Bullerbyn" opisane przez Astrid Lindgren. Bohaterowie tej książki mieli wspaniaÅ‚e i szczęśliwe dzieciÅ„stwo. Mogli nie tylko uczyć siÄ™, ale też bawić i uczestniczyć w życiu swoich rodzin i sÄ…siadów, pomagajÄ…c dorosÅ‚ym w wielu czynnoÅ›ciach. WÅ‚aÅ›nie to i zwiÄ…zane z tym przygody i odczucia stanowiÄ… treść tej radosnej i porywajÄ…cej opowieÅ›ci. Pozwólmy, aby także nasze dzieci mogÅ‚y mieć tak wspaniaÅ‚e dzieciÅ„stwo. Niech jego treÅ›ciÄ… nie bÄ™dzie tylko szkoÅ‚a. Poza niÄ… mogÄ… także nabywać wielu umiejÄ™tnoÅ›ci i doÅ›wiadczeÅ„. Trzeba im tylko na to pozwolić. Trzeba pozwolić im coÅ› robić, cieszyć siÄ™ z dziaÅ‚ania i jego efektów.
”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić siÄ™ przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoÅ› poÅ›wiÄ™cenia sprawie wiÄ™kszej niż on sam.”