Coraz częściej w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się ćwiczenia na rozwinięcie spostrzegawczości wzrokowej. Nie trzeba jednak posiadać opinii z poradni, by wraz z dzieckiem wykonywać ćwiczenia warunkujące powodzenie w zakresie czytania i pisania.
Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:
dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,
niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Otóż istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu, jak i w szkole. Na pewno wielu rodziców czy nauczycieli posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.
Oto kilka przykładów ćwiczeń:
Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
Układanie obrazka z pociętych części.
Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.
Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.
Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
Kalkowanie.
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.
”Sukces, podobnie jak szczęście, nie może być celem. Musi pojawić się przy okazji, być niezamierzonym efektem ubocznym czyjegoś poświęcenia sprawie większej niż on sam.”